zaterdag 11 juli 2009

VoIP forum

Veel fabrikanten zie je tegenwoordig een forum hebben. Meestal vind je hier een aantal medewerkers en vrijwilligers die het forum levend proberen te houden. Je ziet verschil ik kwaliteit uitvoering bij de verschillende fabrikanten. Sommige pakken het professioneel aan, andere weer niet. Een voordeel van zo\'n forum is dat je bij hen terecht kan met je vragen over VoIP gerelateerd aan hun product. Er bestaan veel verschillende producten dus ook verschillende forums. Voor elke soort VoIP hardware of software bestaat wel een specifiek forum.

Meestal moet je je aanmelden bij zo\'n forum met een werkend e-mail adres omdat hier je inloggegevens naar toe worden gestuurd. Veel forumsoftware laat je ook een inlognaam kiezen. Let op dat je een naam kiest die wel past bij het soort forum. Bij het kiezen van een inlognaam zou ik geen politiek incorrecte naam kiezen of een naam die jouw identiteit prijsgeeft. Maak hier weloverwogen een beslissing in. Bijvoorbeeld voorletter en familienaam of alleen voornaam. Mocht je geen enkele affiniteit hebben met de normen en gebruiken die op forums zijn raad ik je aan om via google dit op te zoeken. Sommige forums hebben een reglement waar gebruikers zich aan dienen te houden. Lees dit goed door, het zijn een soort gebruikersvoorwaarden.

Inloggen geeft je een aantal voordelen. Zo kun je onderwerpen en artikelen maken, je kunt reageren en zo zijn er nog wat mogelijkheden. Elke keer als je je aanmeld kun je een lijst zien met de nieuwe toegevoegde artikelen.

Het is verstandig om eerst wat zoekwerk te verrichten op het forum om niet een vraag te stellen die al eerder is beantwoord. Door het lezen van de onderwerpen en artikelen kun je zien hoe de structuur is opgebouwd. Wie dezelfde problemen tegenkomt en wat hier de oplossing voor is. Je leert zo in feite de fabrikant en zijn product kennen.

Als je dit hebt gedaan en overgaat tot het aanmaken van een nieuw onderwerp, in forumland topic genoemd, kun je het beste zoveel mogelijk informatie die je weet vermelden. Als voorbeeld kun je in het bericht aangeven met welk OS je werkt, welke versie jouw versie heeft, welke foutmelding je ziet en ga zo maar door. Door dit zo duidelijk mogelijk aan te geven kunnen andere gebruikers je beter helpen. Je laat ook zien dat je moeite doet om deze informatie vooraf te geven.

Vaak krijg je binnen afzienbare tijd, hou rekening met 24 uur, een antwoord dat bruikbaar is. Veel forums hebben ook de mogelijkheid om in profiel aan te geven dat jij via de e-mail een bericht krijgt als iemand op jouw onderwerp een antwoord heeft geschreven. Als dit niet het geval is heb je je vraag niet duidelijk opgesteld of is de vraag al eens eerder gesteld. Het kan ook zijn dat de gebruikers je niet begrijpen, vooral als je niet zoveel ervaring hebt met de juiste vaktermen. Geef dit aan dat je beginner bent, schaam je er niet voor.

Bepaalde forums zijn gesloten. Alleen klanten of leveranciers kunnen op uitnodiging inloggen op dit forum. Vraag dit dan na bij de fabrikant of jij hier ook voor in aanmerking komt.

Meestal staat er op zo\'n VoIP forum een schat aan informatie en bespaart het je uren uitzoek werk.

Wil je meer weten over VoIP zonder VoIP forums door te hoeven bladeren, surf dan naar Adinets.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten