vrijdag 10 juli 2009

Flexibiliteit geeft VoIP een sterke groei impuls

VoIP heeft een Unique Selling Point welke niet vaak gebruikt word. Op zich is dat jammer omdat het misschien wel de belangrijkste reden is om aan VoIP te beginnen. Naar mijn mening is dit de flexibiliteit die VoIP je bied als gebruiker maar ook als manager of eigenaar van een bedrijf. Op veel verschillende vlakken zijn er vrijheden te behalen.

Beginnen we met de centen. Vooral de financiele vrijheden die VoIP je kan bieden. Waar zeker een financieel voordeel valt te halen is via de telefoonlijnen qua maandelijkse lasten. Qua VoIP kun je beter van verbindingen spreken als lijnen want er zijn geen \'lijnen\'. Bij traditionele telefonie was je gebonden aan het aantal lijnen en een lokatie. De dure maandlasten van de abonnementsgelden zijn verleden tijd. Geen kosten per lijn meer. Dit was een dure aangelegenheid. Gelukkig heb je bij VoIP geen beperking qua lijnen. Afhankelijk van de beschikbare bandbreedte kun je meer of minder gesprekken verwerken. Dit staat dus los van het feit of het klanten zijn die jou bellen of medewerkers die de klanten bellen.

Sindskort kun je zonder problemen overstappen van de ene internetprovider naar de andere internetprovider. Het zou zelfs zo geregeld moeten worden dat je geen onderbreking krijgt in je internetverbinding. Als je dus een nieuwe ISP vind die sneller internet kan leveren voor een gunstiger tarief kan dit interessant zijn. Kijk even wel goed na of de voorwaarden wel zo zijn als jij dit wilt. Bijvoorbeeld qua openingstijden helpdesk, garantie beschikbaarheid internet.

Meestal kun je besparen op de gesprekskosten via VoIP omdat deze vaak voordeliger zijn in vergelijking tot een traditioneel telefoonbedrijf. Vooral internationaal en mobiele gesprekken zijn flinke besparingen te realiseren. Er bestaan zelfs nog telecomaanbieders die regio\'s aanhouden binnen Nederland terwijl bijna alle VoIP providers Nederland als 1 goedkope regio zien. Op dit punt vallen redelijk grote besparing te realiseren vaak wel rond de 35%. Ik heb zelf projecten gezien die de kosten meer dan 70% terug konden brengen.

Als je zelf kan bepalen welke merken je wel of niet wilt kopen bij het kiezen van VoIP toestellen is een fijne bijkomstige vrijheid. Moest je vroeger toestellen kopen die alleen op die centrale konden worden aangesloten nu met VoIP heb je de vrijheid om welk merk en model te kiezen welke jij wilt. Je kunt met VoIP flexibel kiezen tussen goedkope en simpele SIP telefoons tot de enorm uitgebreide functie\'s die sommige bieden. Er zijn ontzettend veel merken die SIP telefoons aanbieden. Je hoeft dus alleen erop te letten dat er SIP ondersteuning is. Dat is pas flexibiliteit.

Ik ga je nu de belangrijkste USP geven qua flexibiliteit die VoIP kan bieden. Het denken zoals je gewend bent zal moeten aangepast worden. Je kantoorinrichting zal veranderen. De manier van werken gaat veranderen. Hoe je organisatorisch alles gaat regelen.

Overal, waar ook ter wereld, kun je een VoIP telefoon aansluiten op een internet verbinding en zo gebruik maken van alle voordelen van VoIP. Een belangrijk voordeel is dat jouw SIP telefoon inlogt op de centrale en dus deel uit maakt van het geheel. Elke gebruiker van de centrale, je secretaresse of afdelingsmanager, kan jou bellen met hetzelfde gemak als je op kantoor aanwezig zou zijn. In werkelijkheid kun je dus op elke plek zitten zolang er maar internet is. Als jouw SIP telefoon kan inloggen op de telefooncentrale zit je gebeiteld. Klanten kunnen je ook bereiken zonder dat men besef heeft van je lokatie. Je nummer verhuist mee met je telefoon. Je kunt toestelnummers gebruiken of abonneenummers. Voor mij betekende dit de hoogste vorm van flexibiliteit. Dat is wat VoIP voor u kan betekenen.

Om meer te weten te komen over VoIP en de VoIP flexibel waarom het zo populair is, kijk op de hyperlink voor meer info.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten