Vaak zullen fabrikanten IVR stemmen mee leveren. Wel zie je dat vaak alleen Engels beschikbaar is. Internationaal georienteerde fabrikanten leveren naast Engels ook nog Spaans en Frans mee, een enkele fabrikant ook nog Italiaans of Duits. Nederlands kun je meestal niet als taal vinden. PBXnSIP en 3CX ondersteunen wel Nederlands als taal. Als ik puur kijk vanuit het oogpunt van de Nederlandse markt vind ik die van PBXnSIP nog het meest geschikt in de praktijk.
In de meeste gevallen kun je op de website van de fabrikant, soms na gratis registratie, wel de IVR stemmen downloaden.
Vaak vind je op forums wel links naar deze vertalingen. Er zijn genoeg fabrikanten die te lui zijn om zo'n vertaling te maken simpel door het feit dat Nederlands een te kleine markt voor hen is om dit winstgevend te maken. In zo'n situatie ben je afhankelijk van de inzet van andere mensen die dan zo'n vertaling maken en op het internet vrijgeven, al dan niet tegen betaling. Mocht je geen Nederlandse bestanden vinden maar wel Duitse zou je deze kunnen nemen als basis om te vertalen naar het Nederlands, bespaard je veel tijd.
In sommige gevallen kun je aanbieden om een gratis licentie te krijgen in ruil voor een complete vertaling. Het voordeel voor jou is dan dat jij beschikt over een goede telefooncentrale die Nederlands ondersteund en een verkoopwaarde vertegenwoordigd van duizenden euros. Voordeel dat jij het per direct met het Nederlands kunt inzetten. Voor de fabrikant het voordeel dat ze vanaf dan ook de rest van Nederland deze versie kunnen aanbieden en zo markt kunnen vergroten of versterken in Nederland. Maak hier goede afspraken over. Het kost je ongeveer 35-40 uur werk om dit van het Engels naar het Nederlands om te zetten. Je uurvergoeding is dus goed te noemen als je voor deze uren een pakket krijgt wat duizenden euros aan waarde heeft.
Stel dat je telefoniste een goede professionele stem heeft kun je ook haar de IVR laten inspreken. Het voordeel hiervan is dat het een bekende stem is van het bedrijf die men later waarschijnlijk ook nog aan de lijn krijgt. Je hebt dan nog het voordeel dat je geen extra uitgaven hoeft te doen. Er bestaan ook voice-over bedrijven die dit professioneel kunnen doen tegen een vergoeding. Dit soort bedrijven regelen voor 500-1500 geluidsbestanden die je voor je centrale kunt gebruiken als IVR stemmen. Een nadeel bij dergelijke opdrachten is dat je dit achteraf niet gemakkelijk kunt wijzigen of je bent weer hetzelfde bedrag kwijt.
Ben je ge�nteresseerd in informatie over VoIP IVR, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten