Als regelmatige VoIP gebruiker ben je steeds vaker bewust van nieuwe nuttige functionaliteiten die een IP PBX centrale bied.
Vroeger was het gezamelijk met elkaar bellen, teleconferencing, een dure optie en vroeg technisch veel aan je traditionele centrale en lijnen. Met VoIP is dit allemaal gemakkelijker mogelijk. Je kunt met je collega\'s via VoIP conference samen met elkaar onderwerpen bespreken. Een andere naam hiervoor is bijvoorbeeld televergaderen. 1 persoon initieert de vergadering of teleconference en andere deelnemers bellen naar een nummer waar de vergadering op plaats vind. Ze komen dan de vergadering binnen en kunnen dan luisteren en spreken. Als je een klant uitnodigt kun je daarna collega\'s van andere afdelingen erbij betrekken om aan het gesprek deel te nemen. Je kunt hier tijd mee besparen voor alle genodigden. Veel VoIP conference systemen bieden de mogelijkheid om de teleconference op te nemen zodat je kunt leren van de gesprekken of de kwaliteit kunt monitoren. De meeste VoIP conference systemen nemen dit op in .WAV of .MP3 bestanden zodat je dit gemakkelijk op elke Windows PC kunt naluisteren of doorsturen.
Sta je op het punt om een keuze te maken bij een Hosted PBX provider of een eigen VoIP software IP PBX bekijk dan goed om de wenselijke mogelijkheden aanwezig zijn. Wil je enkel dat \'interne\' gebruikers VoIP conference kunnen gebruiken? Ga je VoIP conference ook aanbieden aan bellers die extern zijn van je bedrijf? Middels VoIP of een traditionele telefoonlijn? Gaan deze externe mensen inbellen via een gratis 0800-telefoonnummer, tegen betaling via een 0900-telefoonnummer of op een gewoon telefoonnummer zoals bijvoorbeeld 020-xxxxxxx? Misschien wil je wel een beveiligingsmechanisme zoals een PIN-code op een vergadering hebben zodat enkel uitgenodigde bellers middels de PIN-code kunnen deelnemen aan de VoIP conference. Wil je de mogelijkheid hebben om een operator aan te stellen die de bellers kan muten (geluid dempen), verwijderen uit conference, in een wachtrij zetten (mensen die vragen willen stellen of een bestelling plaatsen na de vergadering.)?
Bedenk wel dat het aantal bellers die in een VoIP conference zitten bandbreedte verbruiken, laat daarom je systeembeheerder of netwerkbeheerder uitrekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt om de VoIP conference zonder hapering van geluid te kunnen organiseren. Mensen die zelf een IP PBX op kantoor hebben zullen via hun eigen netwerk (LAN) veel mensen kunnen bedienen voor VoIP conference. Mensen die via internet deelnemen aan de vergadering zullen een belasting uitoefenen op de internetverbinding van kantoor, je netwerkbeheerder kan dit gemakkelijk uitrekenen.
Wil je meer weten over een voip conference of alle dingen die je met voip kunt doen, dan kun je het beste kijken op de site van Adinets.
maandag 8 juni 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten