zondag 21 juni 2009

Commerciele of gratis VoIP codec gebruiken?

Ik krijg veel vragen over het wel en wee met betrekking tot welke VoIP codec je moet kiezen.

Je moet met een aantal zaken rekening houden voordat je een definitieve keuze maakt. Het mooie van VoIP is dat SIP een open protocol is. Codecs daarentegen zijn zowel te krijgen in gratis-versies als versies waar je voor moet betalen.

Je moet nakijken of alle apparaten en/of applicates die je inzet wel die codec ondersteunen die jij wilt gebruiken. Zowel je voip telefoon als je pbx zal de gekozen codec moeten aankunnen. Mocht dit niet zo zijn kan het gebeuren dat je centrale eerst het spraakverkeer moet omzetten (transcoderen noemt men dit) naar de codec die de centrale gebruikt. Dergelijke omreken werkzaamheden zijn zeer intensief voor de processor van de server. Veel beginnende VoIP \'experts\' maken deze fout waardoor ten onrechten VoIP in het algemeen een slechte reputatie heeft. Het resultaat is dan dat de gesprekken te maken krijgen met korte onderbrekingen, dat klinkt als stotteren. Je wilt voorkomen dat je gebruikers deze nare ervaring meemaken. Daarom één goede raad. Zorg dat de VoIP codec goed ingesteld staat, in elk apparaat of programma.

Je snapt wel dat er verschil zal zijn tussen de commerciële als de gratis mogelijkheden. Een simpele uitleg zal dit verschil duidelijk maken. Een belangrijk onderdeel tijdens je speurtocht naar de mogelijkheden via VoIP zal het benutten van de beschikbare bandbreedte zijn. Je snapt zelf ook wel dat als er meer bandbreedte beschikbaar is je dit kan inzetten voor meer dingen. Als voorbeeld kun je denken dat er meer gesprekken mogelijk zijn, meer doorschakelingen kunnen plaatsvinden of meer mensen tegelijktijd hun voicemail kunnen afluisteren. Als je meer bandbreedte wilt hebben zul je een hoger abonnement moeten afsluiten bij je ISP. Door efficienter om te gaan met je capaciteit kun je ook meer capaciteit verkrijgen, compressie toepassen zorgt dat je meer ruimte krijgt. Dit is juist de sterke kan van de codecs die een licentie-model hanteren waarvoor je moet betalen. Hoe meer compressie mogelijk is met een betere spraakkwaliteit hoe duurder de codec maar ook tegelijkertijd hoe minder bandbreedte er nodig is waardoor je meer capaciteit krijgt zonder een duurder internetaansluiting te nemen. Het is mogelijk dat je al de maximale verbindingssnelheid hebt bij je ISP. Een goede codec zou hierbij een oplossing kunnen zijn zodat je toch kunt uitbreiden.

Veel implementaties zijn gebouwd rondom de VoIP codec G.711. Er bestaan 2 varianten, namelijk de A en de B. De A komt veel voor in Europa terwijl de B vooral in Japan en USA worden toegepast. Je hebt minimaal 128 kbps bandbreedte nodig om G.711 te gebruiken. De gesprekken zijn kwalitatief hoog.

Een bekende commerciële codec is G.729. Door de compressie is maar 36 kbps per gesprek nodig . Populair is de GSM codec die ook maar weinig bandbreedte nodig heeft maar die hoorbaar minder kwaliteit bied.

Ga goed na welke mogelijkheden je hebt bij de keuze van een goede VoIP codec.




Een goede VoIP codec vinden is cruciaal voor het goed laten functioneren voor jouw VoIP systeem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten