VoIP via DSL, ook wel VoDSL genoemd, is Voice over IP maar dan via een DSL-verbinding. Het dataverkeer van het gesprek kan via dezelfde internetverbinding werken terwijl de meeste DSL providers hier een apart gescheiden virtueel netwerk voor gebruiken. Als het gesprek en de daarbijhorende data over de internetverbinding verloopt moet je dit toch echt puur VoIP noemen en niet VoDSL. Heeft men het specifiek over VoDSL bedoeld men dat de data van het gesprek over een virtueel gaat binnen het DSL-netwerk en dus niet via het internet. Er is dus een flink verschil tussen internet en het virtuele netwerk.
Hiermee wilt men bereiken dat het bellen niet onderbroken word door internetverkeer, bijvoorbeeld als iemand van de familie opeens MP3 muziek begint te downloaden of nog erger een complete DIVX-film. Deze manier kun je zien als een oplossingsvariant van QoS. QoS staat voor Quality of Service. Met deze splitsing bereikt men dat er genoeg bandbreedte beschikbaar is voor de gesprekken en deze niet onderbroken zullen worden. Je zou het kunnen vergelijken met een VLAN speciaal gemaakt voor VoIP.
Vaak bieden de aanbieders een flatfee mogelijkheid aan voor gratis bellen naar vaste nationale nummers. Flatfree is dat je een bedrag per maand betaald zonder nog bijkomende kosten. Bij sommige providers is flatfee echt flatfee. Ik wil dus zeggen dat het echt onbeperkt is. Sommige van jullie voelen het al aankomen. Sommige providers hebben toch eisen aan hun flatfee gesteld en hebben bijvoorbeeld een limiet van 1000 minuten bellen per maand. Feitelijk gezien zijn dit geen flatfee aanbiedingen. Ik vind dat dit soort aanbiedingen niet als flatfee mogen aangemerkt worden. Bedrijven moeten dan ook niet deze term misbruiken. Het is niet fijn om op je nota een verrassing te zien dat dan zogenaamd niet meer past bij het flatfee tarief maar onder een ander tarief staat ingedeeld. Je kunt natuurlijk ook stellen dat dit bellen al stukken goedkoper is dan het bellen hoe je dat vroeger deed.
Voordeel van VoDSL is wel hoe men de kwaliteit controleert. Deze is redelijk hoog te noemen. Omdat in de meeste gevallen de telefoonbedrijven van vroeger achterzitten zit dit wel goed. Zij beheersen het controleren van continuiteit wel. Deze bedrijven waren al gewend om dit te controleren in hun periode toen ze telefoonlijnen controleerden.
Meer weten over voip breedband, lees er meer over op de link in dit artikel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten