vrijdag 14 augustus 2009

Telefooncentrales

Een telefooncentrale is een apparaat of software toepassing die het mogelijk maakt dat telefoontoestellen met elkaar verbonden kunnen worden om zo een gesprek te kunnen voeren.

Meestal plaatst men een telefooncentrale op een goed uitgekiende strategische plaats. Zo kan een belangrijke plek zijn dat het onderhoud gemakkelijk door je eigen techneuten kan worden gedaan waardoor je kosten kunt besparen.

Telefooncentrales bestaan in veel diverse maten en uitvoeringen. Omdat de telefooncentrales die ik hier beschrijven ga zal gebruik worden door bedrijven noemt men deze groep ook bedrijfscentrales. Een andere naam, uit het Engels, voor de telefooncentrales is ook wel PBX of PBAX. Deze afkorting betekend Private Automatic Branche Exchange.

In het begin van de telefooncentrales moest een telefoniste handmatig de verbinding opbouwen. Een begrafenisondernemer verdacht telefonistes ervan dat ze klanten doorverbonden naar concurrenten en niet naar hem. Hij heeft toen de automatische telefooncentrale ontworpen waarbij de telefoniste niet meer nodig was. Het ontwerp heeft tot de jaren 80 van de vorige eeuw stand gehouden. Vandaag de dag zijn we gewend om een persoon te bellen via zijn nummer. In het begin deed men dit door het nummer te draaien via een kiesschijf. Later werd de kiesschijf door cijfers vervangen die je moest kiezen door op de cijfers te drukken.

De toontjes die gemaakt worden tijdens het kiezen van zo�n nummer noemt men DTMF. DTMF betekent 'Dual Tone Multi-Frequency'.

In de jaren 1980 was het nog wettelijk verboden om zelf apparatuur aan te sluiten op PSTN, PSTN is het openbare telefoonnetwerk. Naderhand is dit vrijgegeven en met internet heb je hier niets meer mee te doen.

Ben je geinteresseerd in voip telefooncentrales, lees er meer over op de link in dit artikel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten