Als je niet de middelen en mogelijkheden hebt om een VoIP telefooncentrale in je bedrijf te plaatsen kun je overwegen om dit in te huren. Men noemt dergelijke oplossingen Hosted PBX of Hosted VoIP Telefooncentrale.
Het voordeel van een hosted oplossing is dat het beheer en onderhoud bij een bedrijf gebeurd welke hierin is gespecialiseerd. Stel dat je geen systeembeheerder hebt en deze ook niet in dienst wilt hebben of inhuren is dit een goed alternatief. Je hebt de lusten van een VoIP telefooncentrale. Alle voordelen en mogelijkheden kun je gebruiken. Je hebt echter niet de lasten van een centrale. De centrale staat dan bij het bedrijf die deze aan jou als het ware voor een stuk verhuurd.
Meestal heb je als voordeel bij dit soort oplossingen dat je de functionaliteiten van een grote centrale hebt terwijl je een fractie kwijt bent van de investering.
Nadeel is dat je zelf dus geen controle hebt over de telefooncentrale. Sommige bedrijven vinden dit geen probleem, anderen willen niet dat hun voicemailberichten bij een ander bedrijf op een server staan opgeslagen en dat hun belgedrag bekend is. Dit is puur afhankelijk van het soort bedrijf en de keuze van de directie.
Vaak is het ook zo dat een Hosted PBX geen mogelijkheid bied om zelf trunk providers in te programmeren om bijvoorbeeld goedkopere routes te kunnen realiseren om te bellen naar bepaalde nummers. De Hosted PBX bedrijven kunnen zo hun marge behalen. Je zult dus een keuze moeten maken of je dit wilt of hiermee om te gaan. Hogere marges stelt deze bedrijven ook in staat om een hogere continuiteit en kwaliteit te waarborgen tegen over discounters.
Als je zodanig groeit dat je een eigen centrale wilt gaan neerzetten is het misschien handig om nu al te weten wat voor software de Hosted PBX, mocht je dan willen migreren kun je alle informatie meenemen bij de migratie.
Ben je geinteresseerd in philips telefooncentrale, lees er meer over op de link in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten